Chceme prísť s výrobkom na trh len vtedy, keď ide o dokonalý produkt

V roku 1979 bola spoločnosť Leitz pripravená  premeniť 22,7 kilogramový kus skla na presné objektívy.

LEICA. Podľa viacerých názorov je toto slovo synonymom kvality, presnosti, inovácie a štvorcifernej sumy. Pre Klausa Eichlera to nie je taká nedotknuteľná vec.

„Fotoaparát je pre nás vedľajší produkt,“ hovorí Eichler, hovorca optickej spoločnosti Ernst Leitz so sídlom v nemeckom meste Wetzlar, ktorú reprezentuje značka Leica.

Eichler, ktorý za považuje za „likvidátora problémov“ spoločnosti Leitz, tvrdí, že firemný katalóg obsahuje 2000 výrobkov a ďalších 6000 na špeciálnu objednávku.

„Chceme prísť s výrobkom na trh len vtedy, keď ide o dokonalý produkt,“  vyhlasuje Eichler. Slovo Leica, ktoré vzniklo spojením slov „Leitz camera“, je podľa Eichlera pojem, ktorý má vo svete kamier najbližšie k dokonalosti.

„Vôbec nie sme proti výrobkom (fotoaparátom) z Japonska. Dnes už každý vie, ako vznikajú fotografie za pomoci metódy (automatického) červeného a zeleného svetla,“ hovorí Eichler. Ľudia sa čím ďalej tým viac zlepšujú vo fotografovaní, a preto siahajú po fotoaparátoch značky Leica.

„V súčasnosti, čo sa podnikania vo fotografovaní týka, máme zisk okolo 50 percent,“ konštatuje Eichler. Produkty na fotografovanie tvorili až 50 percent celkového príjmu spoločnosti Leitz.

V rokoch 1975 a 1976 z dôvodu vysokých nákladov na pracovnú silu v Nemecku firma postupne prestala vyrábať 35mm fotoaparáty. „Z rovnakého dôvodu odišla  firma Volkswagen do Ameriky,“  tvrdí Eichler. Avšak niektoré objektívy sa aj naďalej vyrábajú v Nemecku.

Závod v Kanade otvorili v roku 1952 a v súčasnosti zamestnáva okolo 500 ľudí. Vyrábajú sa tam niektoré objektívy a špeciálne optické prístroje a zariadenia, ktoré požadujú krajiny NATO, ale aj diaľkomery fotoaparátov značky Leica.

V Portugalsku, v ďalšej krajine NATO sa vyrábajú jednooké zrkadlovky značky Leica, binokuláre a malé stojany na mikroskopy. V portugalskom závode, ktorý otvorili v roku 1973, pracuje približne 350 zamestnancov.

Predajné ceny oboch typov fotoaparátov so vstavaným diaľkomerom a jednookou zrkadlovkou sa pohybujú v predajniach v Nemecku na úrovni okolo 2000 mariek (približne 1022 €).

Milovníci značky Leica, ktorí na to majú, si ku každému modelu môžu kúpiť kompletnú výbavu doplnkov a objektívov za ďalších 2000 mariek.

„Jediný rozdiel, ktorý zákazník vo výklade vidí, je rozdiel v cenách,“ povedal manažér Karl-Hans Welcker. Sme jedinou spoločnosťou na svete, ktorá ponúka kompletný fotografický systém.

Eichler povedal, že Leitz vyvinul prvý 35mm fotoaparát, 35mm projektory a zväčšovacie prístroje, optické diaľkomery, motorové pohony, vymeniteľné objektívy a „super-rýchle“ objektívy.  Najrýchlejší objektív značky Leitz je f.85, ktorý sa používa v RTG prístrojoch, nie však vo fotoaparátoch.

„Nepredávane len reklamný trik,,“ dodal  Weicker, „predávame snímky.“

Napriek vysokej cene (možno práve vďaka nej) fotoaparátov značky Leica „Máme stálu klientelu,“ konštatuje Eichler.

Podľa štatistík z roku 1977, vďaka  fotoaparátom spoločnosti Leitz bolo zachytených až 28,5 percent fotografií v západnom Nemecku, ktoré boli určené pre trh v USA. Až jedna desatina z celkového množstva produktov nemeckej fototechniky je určená na export.

Kvalita a presnosť sú slová, s ktorými sa aj naďalej spája spoločnosť Leitz.

„Asi 83 percent z celkovej práce je ručná práca. Pri testovaní používame asi 50 000 meradiel“ na výrobu objektívov, ktoré sa pohybujú v rozpätí od jednej dvanástiny palca (0,2 cm) až po  jednu stopu (30 cm),“ tvrdí Eichler, ktorý pracuje pre Leitz odkedy skončil školu pred 28 rokmi. Spoločnosť podľa jeho slov používa pri výrobe optiky až 400 druhov skla.

Spoločnosť Leica je taktiež súčasťou vesmírneho programu. „Modely Leica 50 mm Standard Summicrons sa používajú v satelitoch pri orientácii gyroskopov,“ pokračuje Eichler.

Pri výskume skla, spoločnosť použila aj vzorky mesačnej hmoty. „V momente, keď budeme vedieť vyrábať sklo z vôle, znížime ceny objektívov o 40 percent,“ povedal.

Günther Wangorsch, referent pre verejné vzťahy a vydavateľ dvoch publikácií pre túto spoločnosť povedal, že typ Leica nebol navrhnutý ako fotoaparát.

Počas príhovoru pri príležitosti desiateho výročia stretnutia Leica Historical Society of America Wangorsch vyhlásil, že fotoaparát vyvinul Oskar Barnack, remeselník spoločnosti Leitz,v roku 1911 ako expozimeter pre 35mm filmové kamery. Ernst Leitz II zostrojil fotoaparát, ktorý mohol so sebou nosiť vo vrecku počas pracovných ciest.

Na vzdory radám väčšiny odborníkov spoločnosti, Leitz sa v roku 1924 rozhodol, že vyrobí fotoaparát a predstaví Leica ako značku. V roku 1925 sa spustila prvá výroba produktov značky Leica a fotoaparát predstavili na veľtrhu v Lipsku.

Spoločnosť Leitz zamestnáva 4000 pracovníkov a v Nemecku prevádzkuje sedem závodov: päť v meste Wetzlar, jednu vo Weilburgu a jednu v Rastatte.

Spoločnosť v apríli znovu otvorila kurz fotografovania pre začiatočníkov.

„Na skúšku kurz otvoríme prvýkrát v nemeckom jazyku,“ hovorí Eichler. Ak tento kurz bude úspešný, za 420 mariek (približne 214€) budeme ponúkať štvordňový kurz v angličtine, francúzštine a španielčine.


Vysvetlenie ceny

PREČO sú produkty značky LEICA také drahé?

Podľa hovorcu spoločnosti je to v prvom rade preto, že Leitz na ich výrobu používa materiály vysokej kvality. Napríklad objektívy značky Leica sa vyrábajú zo vzácnych solí.

Vzácne soli sú cenovo náročné, pretože sa zriedka vyskytujú a ťažko sa oddeľujú. Hovorca povedal, že tieto soli si vyžadujú platinou lemovaný nistej, pretože majú veľmi vysokú teplotu topenia – až 1800°C. Platina je jeden z najdrahších kovov.

Kým ostatní výrobcovia fotoaparátov používajú syntetické materiály pre pohyblivé a do seba zapadajúce častí v  objektíve, značka Leica sa skôr pridržiava kovov, ako je hliník a mosadz, pretože spoločnosť sa riadi heslom: Neobetujte kvalitu na úkor nízkej ceny.

Objektívy značky Leica majú špeciálny povrch, ktorý je ťažké rovnomerne a správne aplikovať. Objektívy, ktoré nevyhovujú stanoveným podmienkam sú vyradené, čo vedie k strate času a materiálu, ktorý sa odrazí v peniazoch.

Hovorca poznamenal, že použité materiály a postupy sa odzrkadlia na objektívoch vyšším indexom lomu svetla.

Laicky povedané, objektívy s vyšším indexom lomu svetla ohýbajú svetelné lúče prechádzajúce do ostrejšej snímky.  Povedal, že objektívy spoločnosti Leitz zachytávajú ostrejšie snímky tromi spôsobmi: na film pri zachytení snímky, na fotografický papier, keď film umiestni do zväčšovacieho prístroja a na obrazovkách, keď sa snímky zobrazujú na projektore.

Hovorca spoločnosti Leitz tvrdí, že práca je ďalší faktor, ktorý ovplyvňuje nárast cien. Nemeckí pracovníci sú jedni z najlepšie platených pracovníkov na svete. Namiesto zautomatizovaných metód väčšia časť kontroly profesionality a kvality produktov značky Leica sa robí manuálne alebo voľným okom.

— Merle Jacobsen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *